Dekalog świadomego kredytobiorcy

Dekalog świadomego kredytobiorcy

Jak rozsądnie zaciągać kredyt i podejmować zobowiązania, minimalizując groźbę utraty płynności finansowej? Jak pokazuje najnowszy raport „Sytuacja na rynku consumer finance”, tak postawione pytanie spędza sen z powiek wciąż dużej liczbie osób. Doceniając wagę problemu, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (KPF) wespół z portalem sfera-finansow.pl przygotowuje DEKALOG ŚWIADOMEGO KREDYTOBIORCY – opracowanie, które pomoże upowszechnić wiedzę o odpowiedzialnym zaciąganiu zobowiązań. Informacja o jego przygotowaniu zbiega się w czasie z przypadającym na 15 marca Światowym Dniem Konsumenta.

Przeprowadzone na początku tego roku przez Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej wraz z KPF kwartalne badanie ujawnia między innymi, że wzrosła – o 2,5% – liczba gospodarstw domowych, które mają kłopot ze spłatą zobowiązań. W styczniu 2014 roku zanotowano ich 14,4%, podczas gdy w poprzednim, październikowym – 12,9%. Co więcej, o podobny odsetek – z 9,5% do 11,7% – wzrosła liczba pesymistów, przewidujących pogorszenie obsługi zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach.

Bezproblemowej ich obsługi spodziewa się 37,1% gospodarstw domowych (wzrost o 0,3%), a jednocześnie maleje udział tych, które spodziewają się w tym zakresie niewielkich „turbulencji” – z 25% do 23,6%. Według autorów raportu, świadczy to o rosnącej polaryzacji opinii i charakteryzuje taki okres, gdy wzrost gospodarczy odbija od dna.

Względnie nadal wysoki udział pesymistycznych opinii co do spłaty długów oraz fakt, że blisko 65% gospodarstw domowych posiada zobowiązania w ogóle (np. w instytucjach finansowych, w zakładach pracy, u rodziny, znajomych etc.) dowodzą, że – niezależnie od przyczyn – istnieje potrzeba sformułowania katalogu „podpowiedzi” pomocnych przy podejmowaniu decyzji kredytowych. Tendencja w europejskiej i polskiej polityce konsumenckiej, nakierowanych na ciągłe podnoszenie poziomu ochrony praw konsumenta, zwiększanie obowiązków całego sektora kredytowego nie wystarczą do tego, by skutecznie przeciwdziałać zjawisku nadmiernego zadłużenia. Potrzeba też właściwych postaw kredytobiorców, odpowiedniej wiedzy i umiejętności finansowych, związanych z zamiarem zaciągnięcia zobowiązań. A to jest zadanie dla wszystkich uczestników rynku finansowego, nie tylko w Światowym Dniu Konsumenta – stwierdził Andrzej Roter, Dyrektor  Generalny KPF.

Taką „podpowiedzią” i zarazem odpowiedzią na zapotrzebowanie będzie DEKALOG ŚWIADOMEGO KREDYTOBIORCY, współtworzony przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce z portalem internetowym sfera-finansów.pl.  Projekt dokumentu Dekalogu zbudowany jest z 10 pozytywnych i prostych wskazań co do zasad postępowania oraz dołączonego do nich rozwinięcia, które w  syntetycznej formie pozwala konsumentowi poznać, dlaczego warto zastosować się do  każdej z 10 zasad.

W Światowym Dniu Konsumenta, inicjatorzy akcji DEKALOG ŚWIADOMEGO KREDYTOBIORCY rozpoczynają etap konsultacji społecznych.Do jego współtworzenia chcemy zachęcić przede wszystkim środowiska konsumenckie i instytucje, zajmujące się ochroną praw konsumenta, wysłuchać ich uwag, propozycji i sugestii, korzystając z ich bogatego doświadczenia – wyjaśnia Andrzej Roter.

Postaramy się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, którym opracowanie pomoże rzucić nowe światło na sprawy, związane z decyzjami finansowymi, może „otworzyć oczy” na tematy, których do tej pory nie dostrzegali lub nie doceniali, a tym samym ograniczyć ryzyko nieroztropnych działań – dodaje Rafał Tomkowicz, Prezes Zarządu www.sfera-finansow.pl

DEKALOG ŚWIADOMEGO KREDYTOBIORCY będzie pierwszym na polskim rynku poradnikiem dla konsumentów, przygotowanym w lapidarnej i przystępnej formule, a odpowiednio rozpowszechniony – powinien przyczynić się do wzrostu w pełni świadomych zachowań kredytobiorców.

Sfera Finansów SA, współtwórca DEKALOGU, jest wydawcą serwisów internetowych o tematyce finansowej. Największe z nich to porównywarka usług finansowych www.sfera-finansow.pl. e-Magazyn – Banking-Magazine.pl, portal poświęcony tematyce bankowości oraz Loan-Magazine.pl – nośnik informacji online z zakresu wiedzy o rynku pożyczek pozabankowych. Spółka  jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych – Związku Pracodawców oraz przedsiębiorstwem posiadającym certyfikat firmy wiarygodnej finansowo.