Dzień Informacji Pozytywnej, czyli jak i po co być wiarygodnym klientem?

19/05/2017

21 maja już po raz trzeci będziemy obchodzić Dzień Informacji Pozytywnej. Święto, zainaugurowane przez ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A., to inicjatywa, która ma pokazać polskim konsumentom korzyści płynące z dbania o pozytywną historię płatniczą. Ma ona także zachęcać do korzystania z możliwości sprawdzania informacji gospodarczych na swój temat lub o usługodawcach, z którymi planujemy nawiązać współpracę.

Od 2015 r., kiedy po raz pierwszy obchodzony był Dzień Informacji Pozytywnej, świadomość finansowa polskich konsumentów na temat korzyści płynących z posiadania pozytywnych informacji gospodarczych powoli wzrasta. Na koniec I kwartału 2017 r. w bazie ERIF BIG znajdowało się łącznie 7 mln wszystkich informacji gospodarczych, z czego prawie 4 mln stanowiły wpisy pozytywne dotyczące terminowo opłaconych rachunków, faktur i innych płatności. Dla porównania na koniec I kwartału 2015 roku w bazie ERIF znajdowało się jedynie 0,5 mln informacji pozytywnych.

Czym jest i dlaczego warto posiadać pozytywną informację gospodarczą?

Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, jak istotnym elementem budowania wiarygodności płatniczej są wpisy pozytywne w biurach informacji gospodarczej. Informacja pozytywna jest umieszczana w bazach BIG na wniosek osoby bądź firmy, która poprosi o to swojego usługodawcę lub odpowiednio za zgodą. Warto też pamiętać, że usługodawca ma obowiązek umieszczenia takiego pozytywnego wpisu pod warunkiem, że współpracuje BIG-iem, co jest już standardem na rynku. Pozytywne wpisy gospodarcze są potwierdzeniem dla różnych usługodawców, np. banków, firm telekomunikacyjnych, pożyczkowych, ubezpieczycieli, że opłacamy terminowo nasze rachunki, raty i inne zobowiązania. To z kolei pozwala na obdarzenie klienta większym zaufaniem do jego wiarygodności płatniczej i możliwości wywiązywania się na czas z zobowiązań w przyszłości.

W I kwartale 2017 r. informację o wiarygodności finansowej konsumenta lub przedsiębiorstwa pobrano 2,7 mln razy, czyli o niemal milion razy więcej, niż w analogicznym okresie 2016 (1,9 mln). Dane ERIF BIG S.A. jednoznacznie wskazują, że z roku na rok informacja pozytywna odgrywa coraz ważniejszą rolę w potwierdzaniu wiarygodności finansowej i ocenie ryzyka współpracy z klientami w różnych firmach i instytucjach. Trend ten wpisuje się w globalne praktyki, jak również jest zgodny z zaleceniami badania zdolności kredytowej np. przez banki i SKOK-i przy określonych produktach, tj. chociażby kredyt hipoteczny.

– Biura Informacji Gospodarczej są jednym ze źródeł informacji na temat zachowań płatniczych konsumentów i firm. Z ich zasobów korzystają przedsiębiorstwa z różnych branż, m.in.  multimedialnej lub dostawcy internetu czy firmy z sektora finansowego. Coraz częściej poza danymi o zadłużeniu także wpisy o terminowym regulowaniu różnych płatności są dla nich cenną informacją o kliencie. Dlatego warto gromadzić informacje pozytywne w BIG. Pozytywną informację gospodarczą możemy otrzymać np. płacąc na czas za wszystkie rachunki, raty kredytów, pożyczek i inne opłaty – mówi Edyta Szymczak, prezes zarządu ERIF BIG S.A.

Pomysłodawcą i organizatorem Dnia Informacji Pozytywnej jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. – instytucja zajmująca się gromadzeniem, przechowywaniem i ujawnianiem informacji gospodarczych. ERIF od wielu lat dba o edukację społeczeństwa w zakresie praw konsumenckich. Doradza konsumentom, jak trzymać rękę na pulsie, aby mieć kontrolę, jakie informacje gospodarcze na nasz temat znajdują się w bazie ERIF oraz kto nas sprawdza w rejestrze. Przypomina, jak można sprawdzić wiarygodność płatniczą firmy, z którą zamierzamy nawiązać współpracę. W końcu dba także o wzrost świadomości finansowej Polaków, prowadząc szeroko zakrojone działania edukacyjne z zakresu finansów osobistych oraz korzystania z potencjału biura informacji gospodarczej w codziennym życiu.