FinTech i m-commerce, czyli jak innowacje zmieniają nasze życie

Wyobrażasz sobie dzisiaj życie bez urządzeń elektronicznych? A szczególnie bez telefonu komórkowego? Ponad 60 proc. Polaków, którzy posiadają smartfony, na pewno nie. Tym bardziej, że spoglądają na komórkę około 150 razy dziennie, przeznaczając na to 2 godziny oraz 42 minuty w ciągu każdej doby[1]. Kanał mobilny zakradł się do każdej dziedziny naszego życia, również do branży finansów i technologii. FinTech, o którym mówi dzisiaj cały świat, zawładnął finansami, a m-commerce jest jedną z innowacji, które przyczyniły się do ich zrewolucjonizowania.

Wartość rynku m-commerce szacuje się na około 2 mld zł. Inwestycje w FinTech również są ogromne i wzrastają z każdym rokiem. Wg raportu Accenture z 2014 roku, kapitał na niego przeznaczony powiększył się trzykrotnie, a w latach 2010-2015 zainwestowano w niego aż 49,8 mld dolarów. Liczba ta będzie robić jeszcze większe wrażenie, ponieważ to nie koniec nakładów finansowych, mających wesprzeć rewolucję technologiczno-finansową. Tym bardziej, że dzisiaj z jej produktów korzysta już około 63 proc. klientów[2]. FinTech jest przyszłością sektora finansowego.

Kanał mobilny tylko pomaga mu wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Jak mówią badania, ludzie coraz bardziej przekonują się do korzystania z różnorakich funkcjonalności smartfonów i już 25 proc. ich użytkowników wykorzystuje je do robienia zakupów[3]. Co więcej, przez wzrost zainteresowania smartfonami i tabletami, od 2012 roku stale spada sprzedaż tradycyjnych komputerów osobistych[4]. Ludzie wolą rozwiązania mobilne, które są bardziej funkcjonalne, o czym przekonała się również branża finansowa. Firmy pożyczkowe działające w sektorze pozabankowym, z chęcią korzystają z nowoczesnych rozwiązań fintechowych i mobilnego kanału. Dlaczego? Dostrzegły potencjał innowacji, które są wygodne, funkcjonalne oraz usprawniają proces pożyczkowy. Proste wnioskowanie przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, szybki kontakt z konsultantami czy niemal natychmiastowa weryfikacja są tylko niektórymi udogodnieniami wprowadzonymi dla klientów. Entuzjastami innowacji są szczególnie ludzie młodzi i to właśnie oni najczęściej biorą pożyczki. Jak wskazują badania, klienci poniżej 35 lat, którzy posiadają wyłącznie pożyczki, stanowią aż 60 proc. przebadanych osób[5]. Blisko 30 proc. pożyczek internetowych, jakie zaciągają, biorą za pośrednictwem urządzeń mobilnych, do których tworzone są specjalnie dopasowane, mobilne strony i aplikacje[6].

– Dedykowane na smartfony aplikacje zajmują mało pamięci, a pozwalają wziąć pożyczkę praktycznie w każdym miejscu – w sklepie, parku, podczas podróży czy spaceru – wystarczy tylko mieć internet. Pożyczki stają się produktem mobilnym, ale nadal trzeba pamiętać o odpowiedzialnym pożyczaniu, które gwarantuje dobrą kondycję naszego budżetu – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl.

Chociaż zainteresowanie pożyczkami rośnie, to cały czas trzeba pamiętać o konieczności dopasowywania się do oczekiwań klientów. Ich potrzeby stale się zmieniają, dlatego duet, jakim jest FinTech oraz m-commerce jest drogą, jaką można obrać, aby skutecznie docierać do pożyczkobiorców i spełniać ich wymagania. Aplikacje mobilne i kolejne innowacje fintechowe z pewnością zagwarantują dalsze postępy, które zoptymalizują proces pożyczania, wynosząc pożyczkodawców ponad tradycyjne instytucje bankowe. Chociaż banki również starają się coraz więcej korzystać z nowoczesnych technologii, pożyczki pozabankowe wyprzedziły je pod tym względem o co najmniej kilka dużych kroków. Czy banki są w stanie je dogonić? Na efekty tej walki trzeba poczekać, jedno jest pewne – ostatni rok to niezaprzeczalny wzrost portfela pożyczek pozabankowych, którego wartość – wedle danych Związku Firm Pożyczkowych – szacuje się na 5,1 mld zł.

– Rok 2016 jest bez wątpienia rokiem FinTechu. Z dnia na dzień rośnie w potęgę i nie można zaprzeczyć, że kanał mobilny pomaga w jego rozwoju. Zależności między finansami i technologią oraz kanałem mobilnym są tym co daje przewagę instytucjom pożyczkowym nad tradycyjnymi bankami – komentuje Maciej Suwik, ekspert loando.pl.

[1] IAB Polska, „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce”

[2] Capgemini i Emfa, „Światowy Raport Bankowości Detalicznej (WRBR) 2016”

[3] Izba Gospodarki Elektronicznej, „M-commerce. Kupuję mobilnie”

[4] IAB Polska, „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce”

[5] Biuro Informacji Kredytowej, „Trendy na rynku kredytów i pożyczek dla ludności w I półroczu 2016 r.”

[6] Pozyczkaportal.pl