Komisja ZPF ds. Fintech w Polsce: Pierwsze wnioski i plany w odpowiedzi na wyzwania sektora finansowego

Komisja ZPF ds. Fintech w Polsce: Pierwsze wnioski i plany w odpowiedzi na wyzwania sektora finansowego

Komisja ZPF, Fintech w Polsce, sektor finansowy

Wsparcie klientów instytucji finansowych w zarządzaniu budżetami domowymi, edukacja w zakresie szans, ale też zagrożeń czekających na nich w cyfrowym świecie, promocja nowoczesnych technologii – wokół tych zagadnień skupią się działania Komisji ds. Fintech, powołanej przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Nowo powołana, ekspercka Komisja ZPF ds. Fintech będzie zabierać głos w ważnych dla sektora finansowego kwestiach dotyczących m.in. zmian prawnych, które będą miały wpływ na rozwój rynku fintech w Polsce.

Ale nie tylko. Podczas pierwszego spotkania członkowie Komisji zgodzili się, że istotnym elementem jej działań powinna być edukacja finansowa.

To ważne zadanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że prawie jedna trzecia Polaków ocenia poziom własnej wiedzy finansowej jako niski lub bardzo niski. A jednocześnie – jak czytamy w raporcie OECD – „jednym ze skutków pandemii COVID-19 było wyraźne przyspieszenie procesów cyfryzacji sektora finansowego, co stworzyło z jednej strony nowe możliwości, a z drugiej – potencjalne nowe zagrożenia dla konsumentów” (Financial Literacy in Poland: Relevance, evidence and provision, OECD 2022).

Edukacja finansowa Polaków. Komisja ZPF ds. Fintech podejmie działania w tym zakresie

Komisja ZPF ds. Fintech będzie rozwijać projekty edukacyjne, by dotrzeć z praktycznymi i wiarygodnymi informacjami do jak największej grupy konsumentów. Eksperci skupią się m.in. na osobach starszych, które często potrzebują wsparcia w poruszaniu się po szybko rozwijającym się rynku usług finansowych oraz w wyborze właściwych i bezpiecznych produktów finansowych.

Drugą istotną grupą konsumentów będzie młodzież, która dopiero wkracza w świat finansów i – choć szybko chłonie nowinki technologiczne – to należy wskazywać jej ryzyka obecne w cyfrowej rzeczywistości.

Nie należy również zapominać o szerokiej grupie klientów instytucji finansowych, którzy co prawda doskonale znają świat internetu i sprawnie korzystają z bankowości online, ale na tym ich doświadczenia się kończą.

Tymczasem wszyscy stoją w obliczu nowych wyzwań, które będą wymagały od nich poszerzania praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności poruszania się w wirtualnej rzeczywistości.

Rynek fintech w Polsce. Już czas zacząć realnie myśleć o metawersum

Przykładem zjawiska, które już niedługo będzie miało wpływ na sposób komunikowania się instytucji finansowych z konsumentami, jest rozwój metawersum.

Wirtualne oddziały instytucji finansowych, spotkania z awatarami doradców, reklamy czy wydarzenia w metawersum – to rzeczywistość, w której będziemy funkcjonować. A dostosowanie do niej będzie wymagać szeregu zmian prawnych i edukacji konsumentów.

Tym nowym medium już teraz interesują się najwięksi gracze biznesowi na świecie. A warto zauważyć, że Polska ze swoim ogromnym zapleczem specjalistów IT ma szansę stać się technologicznym hubem dla globalnych marek inwestujących w swoją obecność w metawersum.

Sztuczna inteligencja i robotyzacja a doświadczenia klienta

Edukacja konsumentów powinna również skupić się na kwestiach dotyczących sztucznej inteligencji i robotyzacji. To obszary, które w kolejnych latach będą bardzo dynamicznie rozwijane przez instytucje finansowe.

Sprawdzanie salda, składanie dyspozycji czy prostych reklamacji – to tylko trzy przykłady czynności, które klienci instytucji finansowych już teraz realizują z pomocą botów.

Za nimi stoi szereg narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję w obszarach analizy danych czy ryzyka kredytowego. Dzięki tak zaawansowanej automatyzacji procesów instytucje pożyczkowe mogą np. do kilku minut skrócić proces sprawdzenia zdolności kredytowej klienta i udzielania mu pożyczki.

Sektor fintech w Polsce a zmiany prawne

W ramach Komisji ZPF ds. Fintech będzie również działać grupa ekspertów, którzy na bieżąco będą śledzić i opiniować projektowane zmiany prawne, które mogą mieć wpływ na sektor fintech w Polsce.

Ich zadaniem będzie m.in. wskazywać rozwiązania, które z jednej strony będą chronić konsumentów, a z drugiej – nie doprowadzą do przeregulowania rynku, uniemożliwiającego rozwój fintechów.

Komisja ZPF ds. Fintech będzie regularnie dzielić się opiniami i rekomendacjami. Zachęcamy do śledzenia strony https://zpf.pl/, a także profili ZPF w mediach społecznościowych.