Tak najkrótszych słowach można byłoby podsumować najnowsze wyniki badań Nielsen Automotive. Jak wynika z ankiety, skierowanej do ponad 30 tysięcy respondentów z 60 krajów, apetyty na zakup samochodu – nowego lub używanego – są wysokie. Aż 65% konsumentów na świecie deklaruje chęć zakupu samochodu w najbliższych dwóch latach. 85% twierdzi, że miłość do jazdy samochodem jest głównym motywem zakupu, a w dalszej kolejności plasują się jego użyteczność oraz status, jaki daje nabywcy. Cechy użytkowe samochodu są podstawowym motywem zakupu dla 63% badanych, a status jaki daje dla 62%.
Popyt na samochody nie jest rozłożony równomiernie, bowiem najsilniejszy jest na rynkach Ameryki Południowej (75% deklaracji zakupu samochodu nowego lub używanego), taki sam wskaźnik otrzymano dla obszaru Środkowego Wschodu i Afryki. W porównaniu z tymi wielkościami Ameryka Północna i Europa wypadają bardzo blado. Ze wskaźnikami na poziomie 50% można powiedzieć, że wleką się w ogonie peletonu.
Kluczem do strategii marketingowych prowadzących do sukcesu staje się umiejętne połączenie sentymentu konsumenckiego i zwyczajów medialnych tak, aby właściwy konsument i marka samochodu spotkali się „transakcyjnie” – zauważa Pat Gardiner, Prezes Nielsen Automotive. Z badań wynika, że najbardziej obiecującymi regionami są Azja, Pacyfik i Ameryka Południowa, ale to czy szanse zostaną przekute w sukces rynkowy zależy od skutecznego marketingu. Chyba nie dziwi fakt, że dla badanych przez Nielsen Automotive (pamiętajmy, że respondenci byli internautami) platformy „on-line” dają największe możliwości szybkiego, skutecznego i taniego dotarcia do konsumenta.
Ciekawych wniosków dostarcza spojrzenie na wyniki badań dotyczące wyboru między samochodem nowym i używanym. Warto zauważyć, że w żargonie dilerów samochodowych bardzo często w miejsce terminu „samochód używany” pojawia się chwyt sprzedażowy w postaci „pre-loved”… wcześniej kochane. Największy popyt na samochody nowe daje się odnotować w Azji, gdzie aż 65% deklaruje zakup nowego samochodu, a 7% używanego. W Ameryce Południowej jest to odpowiednio 47% i 28%. Zupełnie inaczej jest w Europie, gdzie chęć zakupu samochodu używanego zgłasza 28% ankietowanych, a tylko 22% nowego. W Ameryce Północnej sytuacja jest zbliżona – 34% zgłasza apetyt na nowy samochód i 22% na używany.
W takim razie co jest najbardziej skuteczna formą zdobycia klienta? I tak, reklama w internecie zdaniem aż 46% ankietowanych jest bardzo skuteczna przy zakupie samochodu nowego, w dalszej kolejności plasuje się przekaz przez TV ze wskaźnikiem 32%. Magazyny kolorowe to wskazanie 29% respondentów, a na ostatnim miejscu plasuje się przekaz radiowy ze wskazaniami 20% z nich.
Jeśli chodzi o witryny internetowe to najbardziej skutecznymi okazują się być te należące do producentów aż 65% wskazań, należące do specjalistów motoryzacyjnych przekonują 41%, a na końcu mamy strony dilerów samochodowych. Oczywiście te wskazania dotyczą zakupu samochodów nowych.
A w Polsce? W Polsce kochamy „auto z kratką” i odnotowujemy wzrost sprzedaży rok do roku o 41%. Dzięki możliwości odliczenia pełnego VAT, wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych są bardzo dobre. Od początku roku sprzedano 97 tys. nowych samochodów, z czego 1/3 z „kratką” – stwierdził dr Mirosław A. Bieszki, Doradca Ekonomiczny KPF. Potwierdzają tę ocenę wskazania z badań prowadzonych przez KPF i IRG SGH systematycznie co kwartał od prawie 8 lat. W edycji badań z I kwartału 2014 roku, na pytanie o prawdopodobieństwo zakupu samochodu w najbliższych 12 miesiącach udział odpowiedzi pozytywnych i bardzo pozytywnych jest wyraźnie wyższy niż rok wcześniej (odpowiednio 7,2% i 5,8%). Jednocześnie rośnie skłonność do sfinansowania tego zakupu w części kredytem. Co prawda wskazania nie są całkowicie jednoznaczne, ale może to zapowiadać poprawę koniunktury na rynku kredytów samochodowych w Polsce.
***
Dr Mirosław A. Bieszki, Doradca ds. Ekonomicznych, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce
Mirosław Bieszki, Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego; w 1986 stażysta w Komisji Europejskiej; w 1987 otrzymał stypendium badawcze Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej; swoją karierę bankowości rozwijał w Bank Austria Creditanstalt; później prezes GMAC Polska S.A. oraz prezes Santander Consumer Bank; dziś niezależny konsultant; publikował komentarze dla www.obserwatorfinansowy.pl (NBP), przygotowywał ekspertyzy dla Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, publikował komentarze w Forbes oraz jako ekspert komentował w CNBC Business; Doradca Ekonomiczny KPF.