O projekcie
TRWA WŁAŚNIE XVIII EDYCJA BADANIA
Kontakt w sprawie badania
Agnieszka Kozioł
Dyrektor Departamentu Raportów i Analiz
akoziol@zpf.pl
nr tel. +48 507 797 473
Projekt badawczy Nadużycia w sektorze finansowym to wspólny projekt Związku Przedsiębiorstw Finansowych oraz EY Polska. Badanie prowadzone jest od 2009 r. (wcześniej funkcjonujące pod nazwą Wyłudzenia na polskim rynku kredytów w segmencie detalicznym), początkowo w cyklu półrocznym, a od 2014 roku raz w roku. Celem badania jest uzyskanie informacji na temat skali zjawiska wyłudzeń na rynku detalicznych usług finansowych. Narzędziem badawczym, wykorzystywanym w projekcie, jest anonimowa ankieta w trybie online. Ankieta zawiera pytania odnośnie produktów narażonych na wyłudzenia, sposobów wyłudzeń, jak również ilość i wartość złożonych aplikacji fraudowych oraz skutecznie wyłudzonych kredytów. Respondenci pytani są również o metody zapobiegania i wykrywania przypadków wyłudzeń.
Partner merytoryczny:

Aktualne wydanie

Aktualne wydanie: edycja 2024
Najnowsze wyniki badania
Edycja 2024
W raporcie prezentujemy kluczowe wyzwania, z jakimi mierzy się rynek finansowy w kontekście walki z nadużyciami, o charakterze zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Wzorem lat ubiegłych zapytaliśmy instytucje z branży finansowej, w jaki sposób przeciwdziałają rosnącej liczbie oszustw. Zwróciliśmy również uwagę na nowe rodzaje zagrożeń rynkowych, w tym cyberzagrożenia, oraz na wykorzystujących nowe technologie.
Ogólne wnioski dotyczące bieżących problemów w obszarze nadużyć, wynikające z tegorocznego badania to:
- jednym z głównych wyzwań dla instytucji finansowych, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, jest rozprzestrzenianie się oszukańczych platform, które wprowadzają użytkowników w błąd, prowadząc do niekorzystnego dysponowania ich majątkiem. Klienci, starając się odzyskać swoje środki, często zwracają się z roszczeniami do instytucji finansowych, domagając się zwrotu utraconych pieniędzy. Niestety w wielu przypadkach straty te wynikają z nieostrożnego zachowania klientów instytucji finansowych.
- klienci niechętnie podchodzą do dodatkowych, proponowanych przez instytucje finansowe działań, które mają na celu wzmocnienie bezpieczeństwa (np. zastosowanie biometrii behawioralnej).
- nowe technologie, mimo że są wykorzystywane do zwalczania nadużyć na rynku finansowym, mogą również stać się narzędziem do kreowania nowych rodzajów oszustw w tej dziedzinie. Dotyczy to szczególnie zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją oraz generowaniem deep fake’ów.