O projekcie
TRWA WŁAŚNIE XVIII EDYCJA BADANIA
Kontakt w sprawie badania
Agnieszka Kozioł
Dyrektor Departamentu Raportów i Analiz
akoziol@zpf.pl
nr tel. +48 507 797 473
Projekt badawczy Nadużycia w sektorze finansowym to wspólny projekt Związku Przedsiębiorstw Finansowych oraz EY Polska. Badanie prowadzone jest od 2009 r. (wcześniej funkcjonujące pod nazwą Wyłudzenia na polskim rynku kredytów w segmencie detalicznym), początkowo w cyklu półrocznym, a od 2014 roku raz w roku. Celem badania jest uzyskanie informacji na temat skali zjawiska wyłudzeń na rynku detalicznych usług finansowych. Narzędziem badawczym, wykorzystywanym w projekcie, jest anonimowa ankieta w trybie online. Ankieta zawiera pytania odnośnie produktów narażonych na wyłudzenia, sposobów wyłudzeń, jak również ilość i wartość złożonych aplikacji fraudowych oraz skutecznie wyłudzonych kredytów. Respondenci pytani są również o metody zapobiegania i wykrywania przypadków wyłudzeń.
Partner merytoryczny:

Aktualne wydanie
Aktualne wydanie: edycja 2025
Najnowsze wyniki badania
Edycja 2025
W raporcie prezentujemy kluczowe wyzwania, z jakimi mierzy się rynek finansowy w kontekście walki z nadużyciami, o charakterze zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Wzorem lat ubiegłych zapytaliśmy instytucje z branży finansowej, w jaki sposób przeciwdziałają rosnącej liczbie oszustw. Zwróciliśmy również uwagę na nowe rodzaje zagrożeń rynkowych, w tym cyberzagrożenia, oraz na wykorzystujących nowe technologie.
Ogólne wnioski dotyczące bieżących problemów w obszarze nadużyć, wynikające z tegorocznego badania to:
- Sztuczna inteligencja jako narzędzie nadużyć: AI jest powszechnie wykorzystywana przez oszustów do tworzenia fałszywych profili, dokumentów i manipulacji emocjonalnej, co zwiększa skuteczność przestępstw i wymusza ciągłe dostosowywanie systemów ochrony.
- Przeregulowanie rynku: nadmiar i złożoność przepisów (szczególnie w obszarze AML i AI) utrudniają skuteczne działanie instytucji finansowych, podczas gdy oszuści łatwo wykorzystują luki prawne i opóźnienia systemowe.
- Bariery organizacyjne i finansowe: wysokie koszty, presja na optymalizację oraz ograniczenia prawne i technologiczne hamują wdrażanie skutecznych rozwiązań antyfraudowych, mimo wysokiej świadomości zagrożeń.
- Kluczowa rola ekspertów: pomimo znaczenia technologii, to wiedza i doświadczenie ludzi (analityków, specjalistów ds. compliance) są najważniejsze w identyfikowaniu zagrożeń i kierowaniu zmianami w sektorze.