Nowe technologie? Dlaczego nie…

Nowe technologie? Dlaczego nie…

Mariusz Hernik
Dyrektor Zarządzający MACIF Życie TUW, Członek Zarządu MACIF Serwis Sp. z o.o.

Nowe technologie szybkim tempem wkraczają niemal w każdą dziedzinę naszego życia. Już nie myślimy o nich tylko w kontekście badań Kosmosu.

Nowe technologie poprzez nowe funkcjonalności dla każdego z Nas na stałe pojawiły się w codziennym życiu. Mamy inteligentny dom, nowoczesne samochody, które wspierają kierowców w bezpiecznej jeździe. Kontakt z Urzędami, możliwość załatwienia wielu spraw odbywa się on-line. Bijemy kolejne rekordy z wykorzystaniem elektronicznych nośników informacji. Dla przykładu za 2018 rok ponad 16 mln podatników złożyło PIT drogą elektroniczną. Sukcesywnie wrasta liczba transakcji zakupu czy sprzedaży dokonywanych przez Internet. Jednym słowem coraz więcej spraw, usług czy produktów możemy załatwić nie wychodząc z domu. Wystarczy telefon komórkowy, komputer.

Technologiczna rewolucja jest dla wszystkich

By nadążyć za tym wszystkim producenci dostarczają nam coraz lepszy sprzęt, usługi są coraz częściej przenoszone w świat wirtualny, świat nowej rzeczywistości, rzeczywistości, której każdy na swoim etapie życia musi się nauczyć by móc korzystać z tego co postęp technologiczny, cywilizacyjny daje każdemu z Nas. Także pokolenie Silver, osoby 55+ w tej zmieniającej się rzeczywistości odnajdują swoje miejsce. Dla innych pokoleń określanych jako X, Y czy innych, ta technologiczna rewolucja staje się standardem bez którego nie wyobrażają sobie życia. Wystarczy spojrzeć w podróży miejskimi środkami komunikacji w Warszawie czy innych miastach, podróżując metrem, tramwajem, autobusem ile osób korzysta z telefonem w ręku z Internetu przeglądając strony. Sądzę, że nie mamy dziś wątpliwości że jesteśmy digitalni, że żyjemy w czasach niesamowitego postępu technologicznego. Co więcej w wielu dziedzinach wyprzedzamy innych na świecie wskazując nowe kierunki w rozwoju rozwiązań technologicznych.

Ryzyko czy jednak bezpieczeństwo?          

Nowa, cyfrowa jakość życia, nowe technologie, które wspierają codzienne życie Polaków to nowe ryzyka, które do  tej pory nie były nam znane. Mówimy o ryzykach w Cyberprzestrzeni. Uczymy się ich, poznajemy czy i jak mogą być groźne dla każdego z Nas. Rozwiązania związane z budowaniem naszego bezpieczeństwa w tym kontekście galopującego rozwoju muszą być na najwyższym poziomie. W tym obszarze możemy też się pochwalić najlepszymi aplikacjami dającymi dostęp do usług finansowych, aplikacja IKO Banku PKO BP po raz kolejny najlepsza na świecie w rankingu Retail International Banker, który obejmuje 100 aplikacji banków z całego świata. Ranking 100 aplikacji banków z całego świata i powstaje na podstawie ocen użytkowników. Polski system bankowy w stress-testach został wysoko oceniony. W czołowce najbardziej bezpiecznych banków uplasowały się dwa największe Polskie Banki.

Rozwój technologii w branży ubezpieczeniowej – przyszłość czy marzenia?

Poza rynkiem bankowym dynamicznie rozwija się rynek ubezpieczeniowy i usług jakie nam oferują Towarzystwa. Już nie mówimy o nowych produktach, które są odpowiedzią na stale zmieniające się potrzeby czy pojawiające się nowe. Duże Towarzystwa inwestują w rozwój technologii wspierających sprzedaż poprzez tworzenie i rozwój platform sprzedażowych we współpracy z Bankami czy innymi Dystrybutorami (integracja przez API). Nowe kanały sprzedaży wymagają wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych. Z wykorzystaniem tzw. sztucznej inteligencji operując głosem czy obrazem klienci mogą zgłaszać szkodę w ubezpieczeniach majątkowych. Poprzez rozwój telematyki mogą wpływać na wysokość ceny tj. składki w kolejnych latach ubezpieczenia (ubezpieczenia komunikacyjne). Przez Internet (platformy obsługowe) Klienci mogą załatwić coraz więcej spraw związanych z umową, mogą umówić wizytę u lekarza itp. Proste świadczenia obsługiwane są i wypłacane automatycznie na wskazany rachunek bankowy czy kartę płatniczą ( projekt obsługi płatności przez BACCA).

Nowe technologie – dlaczego nie…         

Postępująca automatyzacja, digitalizacja dostosowuje się do oczekiwań Klienta. Klient szuka w wirtualnej rzeczywistości prostych produktów, które w szybki i łatwy sposób kupi. Ubezpieczenia turystyczne, ubezpieczenia mieszkań, NNW czy usługi assistance na trwałe wpisały się jako produkty nowych kanałów sprzedaży. Produkty złożone gdzie jest mowa o większej odpowiedzialności stron, wyższe Sumy Ubezpieczenia, wyższe składki zapewne przez jakiś czas będą nadal oferowane przez wyspecjalizowanych doradców ubezpieczeniowych czy finansowych. W tym aspekcie nadal tego oczekują klienci.

Dlaczego nie…dać się jednak ponieść tej technologii ? Dlaczego nie dać się zabrać w przygodę, która może czasem budzić nasz lęk, niepewność ale sprawi że nasze życie będzie łatwiejsze. Podejmijmy odważną decyzję by z technologią być na „TAK”. W życiu z reguły gorsze jest odkładanie decyzji niż jakakolwiek decyzja. Kiedy Noe budował Arkę, deszcz jeszcze nie padał. Ludzie odpowiedzialni przygotowują się na zmiany. Dlatego nie… warto niczego odkładać na jutro.

***

Mariusz Hernik

Dyrektor Zarządzający MACIF Życie TUW oraz Członek Zarządu MACIF Serwis Sp. z o.o.

Związany z rynkiem bankowym, ubezpieczeniowym oraz pośrednictwa finansowego od 25 lat. Pracował dla największych polskich i międzynarodowych instytucji finansowych na stanowiskach sprzedaży, zarządzania ofertą produktową, budowania tradycyjnych i nowych alternatywnych kanałów sprzedaży. Ukończył specjalistyczne studia z zakresu bankowości, ubezpieczeń, studia doktoranckie oraz MBA. Wykładowca akademicki. Z pasją buduje i rozwija nowe biznesy. W pracowniku widzi przede wszystkim człowieka.