Platforma edukacyjna Kapitalni.org w nowej odsłonie

Elementy grywalizacji znane z gier komputerowych mają zachęcić użytkowników platformy Kapitalni.org do zdobywania wiedzy o finansach. Pożyczkobiorcom długofalowa edukacja z rodziną Kapitalnych przyniesie dodatkowe korzyści.

Platforma edukacyjna Kapitalni.org działa od czerwca 2015 r. Jej celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy o finansach w przyjaznej formie oraz weryfikacja i stałe mierzenie postępów w nauce. Do tej pory liczba odtworzeń naszych kursów przekroczyła 174 tys. W nowej wersji portal został wzbogacony o elementy grywalizacji, test osobowości finansowej, indywidualne ścieżki edukacyjne, nowe treści, awatary i animacje.

– Nasz cel to „odczarowanie” postrzegania edukacji finansowej jako trudnej i nudnej – m.in. poprzez wprowadzenie elementów grywalizacji znanych z gier komputerowych. Zaprojektowaliśmy platformę tak, by odwiedzające ją osoby angażowały się w edukację długofalowo – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce.

W pierwszym kroku użytkownik portalu wykona test osobowości finansowej. Dzięki temu określone zostaną obszary, w których prawdopodobnie brakuje mu wiedzy albo ma złe nawyki.

– Do każdej z czterech osobowości: „Król życia”, „Guru zarządzania kryzysowego”, „Mistrz strategii” i „Przewodnik stada”, przyporządkowana została zindywidualizowana ścieżka edukacyjna składająca się z zadań w postaci: materiałów wideo, poradników oraz wyzwań, które nie tylko pozwalają przyswoić wiedzę, ale także ją zweryfikować (użyć jej w praktyce) za pomocą wyzwań takich jak: stworzenie budżetu domowego, obliczenie swojej wartości netto, poduszki finansowej czy określenia motywacji do wyjścia z długów lub oszczędzania. Sprofilowane testy po każdym zadaniu pozwolą z kolei zweryfikować rezultaty nauki – mówi Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org w Wonga w Polsce.

Przez wybrane obszary tematyczne dostępne na platformie – pożyczanie, oszczędzanie, wychodzenie z długów, pomnażanie oszczędności, psychologia finansów oraz bezpieczeństwo finansowe i cyfrowe – użytkownika poprowadzą animowani przewodnicy.  Przejście przez kolejne etapy edukacji umożliwi zebranie punktów, od których uzależnione będzie miejsce gracza w rankingu.

– Aby nauka była ciekawsza i połączona z zabawą, za zebrane punkty możliwe będzie robienie zakupów w wirtualnym sklepie i doposażanie w ten sposób mieszkania rodziny Kapitalnych, której staniemy się członkiem. W trakcie gry, wraz z poprawą naszych finansów zmienia się również wygląd naszego awatara – który początkowo jest rozczochrany i ma podstawową wersję stroju – wyjaśnia Agnieszka Szczepanik.

Kapitalni

Rozwój postaci ma przełożenie na zwiększenie naszej wiedzy o finansach. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Ipsos dla Kapitalni.org, w tej kwestii Polacy mają jeszcze sporo do nadrobienia. Niemal połowa (47 proc.) ankietowanych twierdzi, że poziom ich wiedzy finansowej jest średni. Jedynie co trzeci wystawia sobie w tej dziedzinie ocenę dobrą lub bardzo dobrą. Z kolei aż 19 proc. badanych przyznaje się do wiedzy małej lub znikomej.

– Brak wiedzy przekłada się zwykle na nieodpowiedzialne zachowania finansowe, które pogarszają naszą sytuację materialną. Dlatego warto się uczyć. Wiedza z zakresu finansów to pierwszy krok do pomnożenia kapitału i zapewnienia bezpieczeństwa sobie i swojej rodzinie – mówi Marcin Borowiecki.

Zdecydowana większość Polaków nie wie, jak prawidłowo zachować się np. w razie problemów ze spłatą raty kredytu lub pożyczki. Aż 43 proc. ankietowanych deklaruje, że w tej sytuacji pożycza pieniądze od bliskich, a 17 proc., że nie robi nic. Blisko co dziesiąty (9 proc.) zadłuża się w innym banku lub firmie pożyczkowej, aby uregulować wcześniejsze zobowiązanie.

66 proc. Polaków potrafi poprawnie wskazać całkowity koszt pożyczki jako najważniejszy parametr porównywania oferty firm pożyczkowych. Z kolei 46 proc. ankietowanych wie, że oprocentowanie popularnego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (ROR) jest minimalne. Aż 15 proc. respondentów przyznaje jednak, że nie wie, co to jest ROR, a 6 proc. błędnie wskazuje, że jest to konto oprocentowane wyżej niż konto oszczędnościowe.

– Edukacja finansowa jest kierunkiem, w którym powinniśmy zmierzać, jeśli myślimy o stabilnym i zrównoważonym rozwoju rynku finansowego i społeczeństwa. Tylko świadomi finansowo konsumenci są w stanie korzystać z innowacji i możliwości, jakie daje współczesny rynek usług finansowych oraz wybierać produkty najbardziej dostosowane do ich potrzeb – ocenia prezes Wonga w Polsce.

Platforma edukacyjna Kapitalni.org jest otwarta dla wszystkich internautów. Klientom Wonga.com, dostawcy usług finansowych online, edukacja przyniesie dodatkowe korzyści.

– Klient, który spłaci pożyczkę na czas, a jednocześnie ukończy test osobowości finansowej i rekomendowaną ścieżkę edukacji, zyska dostęp do dodatkowych korzyści. W zależności od stopnia zaawansowania nauki możliwe będzie otrzymanie m.in.: zwrotu 5 proc. kosztów pożyczki, bonów rabatowych lub certyfikatu rzetelnego kredytobiorcy – wyjaśnia Agnieszka Szczepanik.

***

O Kapitalni.org

Platforma edukacyjna Kapitalni.org jest częścią Programu Korzyści firmy Wonga. Firma wykorzystuje nowoczesne rozwiązania oparte na danych, by dostarczyć klientom możliwie najlepszą ofertę pod względem jakości i ceny. Specjalnie skonstruowana oferta Wonga wprowadza segmentację klientów na bazie własnego scoringu oraz skoringu BIK oraz historii spłat w Wonga. Firma stworzyła cztery segmenty, z którymi wiążą się konkretne zniżki. W przypadku „najlepszych” segmentów, zniżka kosztów może wynieść 26% przy Wonga Plus i nawet 45% przy Wonga Max. Oprócz pozyskania lepszego profilu klienta, zasadniczym celem tego podejścia jest skuteczna edukacja klientów i zachęcanie ich do terminowych spłat i budowania pozytywnej historii kredytowej. Innowacyjne na skalę rynku podejście Wongi wpisuje się w rynkowy trend współpracy instytucji finansowych z BIK, zgodnie z którym klienci banków i ubezpieczycieli z dobrą historią kredytową mogą uzyskać tańszy kredyt, tańszą kartę kredytową czy tańsze ubezpieczenie.

Twórcy serwisu Kapitalni.org kierowali się zasadą tzw. efektywnej edukacji finansowej, której celem jest nie tylko dostarczenie odbiorcom/kursantom wiedzy w przyjaznej formie, ale także jej weryfikacja i stałe mierzenie postępów. Wiedza z zakresu finansów w sieci to pierwszy krok do pomnożenia kapitału i zapewnienia bezpieczeństwa sobie i swojej rodzinie. Treści edukacyjne zostały przygotowane przez uznanych na rynku ekspertów, m.in. Tomasza Jaroszka, byłego dziennikarza Bankier.pl Partnerami merytorycznymi serwisu są: ZaufanaTrzeciaStrona.pl, Niebezpiecznik.pl, ERIF BIG S.A. InfoPozytywni.pl, „A.Wojtas” Kancelaria prawna, Grupa BIK, Fundacja Mercatus et Civis i Biuro Informacji Kredytowej S.A. oraz Doradca TV – blog Tomasza Jaroszka. Partnerem honorowym jest Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych.