Ponad 70 proc. Polaków czekają duże jesienne wydatki

Jesień to nie tylko sezon kolorowych liści, ale również czas poważnych wydatków. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy finansowej Wonga Polska, większe wydatki czekają w tym okresie przeszło 70 proc. Polaków. Będą to przede wszystkim zakupy ciepłej odzieży oraz te związane ze Świętami.

Aż 72 proc. Polaków będzie musiało zmierzyć się z większymi wydatkami w tegorocznym sezonie jesiennym – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie firmy finansowej Wonga Polska. Większość osób zamierza sfinansować te zakupy z bieżącej pensji.

Tej jesieni Polacy najwięcej wydadzą na świąteczne przygotowania – takie plany ma 43 proc. ankietowanych. Niewiele mniej osób (42 proc. badanych) deklaruje konieczność zakupu ciepłej odzieży wierzchniej. Takie wydatki częściej dotyczą kobiet (49 proc. planuje wydatki okazjonalne, a 47 proc. zakup ubrań) niż mężczyzn (tylko 38 proc. spośród ankietowanych zamierza przeznaczyć duże kwoty na zakupy świąteczne, a 37 proc. na odzież). Mężczyźni częściej ponoszą w wydatki związane z przygotowaniem samochodu na zimę (24 proc. wobec 16 proc. kobiet). 20 proc. ankietowanych planuje przeznaczyć część swojego budżetu na przygotowanie do zimy domu lub ogrodu. Nieliczni poniosą koszty związane z edukacją dzieci (6 proc.) oraz wyjazdem do ciepłych krajów (3 proc.).

Z badania wynika, że największe wydatki czekają rodziców oraz mieszkańców dużych miast (pow. 500 tys. mieszkańców) i osoby  z grupy wiekowej pomiędzy 40-59 lat. Najmniejsze wydatki tej jesieni poniosą seniorzy – powyżej 60 roku życia. Tylko 28 proc. z nich widzi potrzebę zakupu nowych okryć wierzchnich.

Źródła finansowania

Zdecydowana większość ankietowanych (69 proc.) ma możliwość sfinansowania tegorocznych jesiennych wydatków z bieżącej pensji. 35 proc. osób biorących udział w badaniu skorzysta z oszczędności, a zaledwie 5 proc. z pożyczki od bliskich.

– Fakt, że zaledwie 1 proc. badanych zamierza skorzystać z pożyczki od instytucji finansowej na jesienne zakupy, świadczy o tym, że Polacy robią zakupy coraz bardziej świadomie – potrafią planować większe wydatki w czasie i szacować ich wielkość– mówi Agnieszka Szczepanik, Dyrektor Departamentu Edukacji w Wonga Polska.

– Wydatki sezonowe – na ciepłe ubrania, kwiaty na grób bliskich, czy prezenty świąteczne są powtarzalne, dzięki czemu można je zaplanować i przygotować na nie odpowiedni budżet, np. oszczędzając na ten cel przez pewien okres. Tego typu wydatki nie powinny być pokrywane z finansowania zewnętrznego – dodaje Agnieszka Szczepnik Wonga Polska.

Tylko 5 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, nie wie z jakich źródeł sfinansuje jesienne wydatki.