Portret pożyczkobiorcy wg Wonga

63 proc. klientów spłaca swoje pożyczki przed czasem – wynika z analiz przeprowadzonych przez firmę Wonga. Najczęściej robią to klienci, którzy zaciągnęli zobowiązanie na co najmniej kilka miesięcy. Kwota średniej pożyczki wzrosła w ciągu dwóch lat o ponad 48 proc., a długość jej trwania zwiększył się blisko trzykrotnie.

Portret statystycznego klienta firmy Wonga nie zmienił się przez ostatnie lata. Najczęściej jest to mężczyzna w wieku 25–34 lata, singiel bez dzieci. W pierwszym kwartale 2014 r. 38 proc. osób, które wzięły pożyczkę, były w wieku między 25 a 35 rokiem życia, a dokładnie połowa klientów nie miała dzieci. Po ponad dwóch latach statystyki prawie się nie zmieniły. Obecnie odsetek klientów w wymienionym przedziale wiekowym wynosi 38 proc., a osób wolnych jest 49 proc.

Znacząco zmieniła się natomiast średnia kwota pożyczki oraz jej czas. Na początku 2014 r. statystyczny klient pożyczał w Wonga 654 zł na 22 dni. W drugim kwartale tego roku średnia kwota pożyczki wynosiła już 971 zł i była zaciągana na blisko dwa miesiące. Oznacza to wzrost kwoty pożyczki w ciągu dwóch lat o ponad 48 proc., a długość jej trwania zwiększył się blisko trzykrotnie.

Systematycznie rośnie odsetek osób, które przed terminem spłacają pożyczkę. W drugim kwartale 2014 r. było to 44,3 proc. klientów, w tym samym okresie 2015 r. – 54,3 proc., a w ostatnim kwartale tego roku – 63,7 proc.

Nie zmienia się zaś odsetek akceptowanych przez Wonga wniosków o pożyczkę – oscyluje on w granicach 17–23 proc. W drugim kwartale tego roku 20,7 proc. wniosków klientów o pożyczkę zostało pozytywnie przez firmę rozpatrzonych.

– Stałe monitorowanie i poprawa wskaźników mierzących m.in. spłacalność pożyczek czy odsetek akceptacji wniosków od nowych klientów, umożliwia tworzenie coraz lepszych ofert oraz docenianie i nagradzanie pożyczkobiorców, którzy kierują się zasadami odpowiedzialnego pożyczania. To właśnie takie osoby, zadowolone z usługi i nagrodzone przez nas za rzetelność, wracają do firmy. Cieszymy się z faktu, że już niemal dwie trzecie naszych klientów spłaca swoje zobowiązania przed terminem. To ogranicza koszty pożyczek i umożliwia uzyskanie dalszych rabatów, a także pomaga budować pozytywną historię kredytową w BIK – mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga w Polsce.

profil uzytkownikow-01

Najwięcej klientów Wonga mieszka w województwie śląskim, mazowieckim oraz dolnośląskim. Najmniej w województwie podlaskim i świętokrzyskim. Poniższe dane są w procentach.

wojewodztwa

Wonga nagradza swoich klientów nie tylko za odpowiedzialne podejście do pożyczania i ostrożność w gospodarowaniu domowym budżetem (Program korzyści, www.kapitalni.org), ale również poprzez system bonusów i premii. Na początku czerwca Wonga podpisała umowę o współpracy z PAYBACK, największym w Polsce programem bonusowym zrzeszającym 900 usługodawców i ponad 7 milionów aktywnych uczestników. Dzięki współpracy, klienci Wonga mogą gromadzić punkty i wymieniać je na nagrody, kupony rabatowe, a także płacić nimi za zakupy u wybranych partnerów PAYBACK.

Analizy zostały przygotowana na bazie klientów Wonga.

***
O wonga.com

Wonga pojawiła się na polskim rynku w kwietniu 2013 roku. Od swoich początków na polskim rynku koncentruje się na konsumentach sprawnie zarządzających swoim budżetem i zachowujących płynność finansową, poszukujących jednocześnie alternatywy dla produktów bankowych. Wongę wyróżnia oferta, która wynagradza klientom terminowe spłaty. Do swojego podejścia dopasowuje również sposób windykacji: stawia na „miękkie” metody i polubowną spłatę zadłużenia w oparciu o dopasowane raty. W 2014 roku Wonga wprowadziła kolejne zmiany ofertowe, wydłużając termin spłaty do 60 dni, a także oferując promocyjną, ale nie „zerową” cenę swojej pożyczki, co skutecznie selekcjonuje potencjalnych klientów. Jako pierwsza firma pożyczkowa na polskim rynku podpisała również umowę z Biurem Informacji Kredytowej w zakresie wymiany informacji na temat rzetelnych płatników. W czerwcu 2015 roku firma uruchomiła unikatową platformę edukacyjną Kapitalni.org, która jest ściśle powiązana z produktem Wonga. W zamian za udział w kursach edukacyjnych, konsumenci uzyskują dostęp do tańszego finansowania. W efektywną edukację finansową firma chce zaangażować do 2017 roku pół miliona swoich zarejestrowanych klientów.

O Programie Korzyści

Kolejne zmiany w produkcie mają na celu przybliżenie firmy Wonga do pozycji lidera w zakresie odpowiedzialnego pożyczania na rynku pożyczek w Polsce. Firma wykorzystuje nowoczesne rozwiązania oparte na danych, by dostarczyć klientom możliwie najlepszą ofertę pod względem jakości i ceny. Specjalnie skonstruowana oferta Wonga, wykorzystująca nowoczesne rozwiązania systemowe, wprowadza segmentację klientów na bazie scoringu BIK i historii spłat w Wonga. Firma stworzyła cztery segmenty, z którymi wiążą się odpowiednie zniżki. W przypadku „najlepszych” segmentów, zniżka kosztów może wynieść 26% przy Wonga Plus i nawet 45% przy Wonga Max. Oprócz pozyskania lepszego profilu klienta, zasadniczym celem tego podejścia jest skuteczna edukacja klientów i zachęcanie ich do terminowych spłat i budowania pozytywnej historii kredytowej. Innowacyjne na skalę rynku podejście Wongi wpisuje się w rynkowy trend współpracy instytucji finansowych z BIK, zgodnie z którym klienci banków i ubezpieczycieli z dobrą historią kredytową mogą uzyskać tańszy kredyt, tańszą kartę kredytową czy tańsze ubezpieczenie.