Jak wynika z danych firmy finansowej Wonga, jej statystyczny klient w I kwartale 2017 r. to młody singiel. Prawie 40 proc. klientów korzystających z usług firmy stanowią osoby w wieku 25-34 lat. Średnia kwota pożyczki ratalnej wynosi prawie 2 tys. zł.
Wonga specjalizuje się w pożyczkach udzielanych online. Jak pokazują dane firmy za pierwsze trzy miesiące br., największą grupę jej klientów stanowiły osoby młode – w wieku 25-34 lata. Było to blisko 40 proc. wszystkich pożyczkobiorców. Przeszło co druga osoba zaciągająca zobowiązanie finansowe w Wonga w I kwartale 2017 r. była singlem, co trzeci klient firmy pozostawał w związku małżeńskim. Aż 70 proc. pożyczkobiorców nie ma nikogo na utrzymaniu, a co piąty klient Wonga deklarował, że utrzymuje jedną osobę. Tylko 3 proc. klientów firmy było odpowiedzialnych finansowo za więcej niż 3 osoby.
W I kwartale 2017 r. średnio klienci Wonga pożyczali w firmie 1 241 zł (w całym 2016 roku średnia pożyczka wynosiła 1 000 zł). Przeciętny okres spłaty zobowiązania to 121 dni (o 22 dni dłużej, niż średnia dla całego 2016 roku). Aż 85 proc. portfela stanowiła pożyczka ratalna. W pierwszym kwartale tego roku średnio klienci brali pożyczki ratalne na kwotę 1 943 zł i na okres ok. 7 miesięcy. W przypadku pożyczki krótkoterminowej średnia kwota wynosiła 654 zł (przy 38 dniach na spłatę).
W I kwartale br. Wonga odrzuciła ponad 83 proc. wniosków o pożyczkę złożonych przez nowych klientów. W IV kw. 2016 r. udział odrzuconych wniosków pożyczkowych wynosił 79 proc. Taki wskaźnik wynika z polityki firmy. Wonga stawia na odpowiedzialne pożyczanie.
– Cały czas ulepszamy nasz system oceny wiarygodności kredytowej klientów. Korzystamy już z ośmiu zewnętrznych baz danych, w tym BIK oraz biur informacji gospodarczej. Z największą starannością oceniamy czy klient będzie w stanie spłacić swoje zadłużenie. Nasze straty na udzielanych pożyczkach wynoszą ok. 3 procent. Jak można ocenić na podstawie danych z BIK, w bankach straty na porównywalnych produktach są na identycznym poziomie – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce. – Klientom, którzy chcą korzystać z naszego finansowania na bardziej atrakcyjnych warunkach oferujemy program korzyści. Tym, którzy terminowo płacą swoje zobowiązania finansowe, a także pogłębiają wiedzę o finansach realizując kursy na platformie Kapitalni.org oferujemy niższe koszty finansowania, nawet do 45 procent.
Na co pożyczają Polacy?
Co dziesiąty Polak (11 proc.) zadłuża się, aby spłacić wcześniejsze zobowiązanie finansowe. W porównaniu z listopadową edycją badania nastąpił spadek o 2 p.p., jednak nadal są to alarmujące dane.
– Patrząc na dane z Indeksu Zaległych Płatności Polaków Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, widać, że łączna kwota zaległych zobowiązań kredytowych i pozakredytowych na koniec września 2016 r. wyniosła już 48,71 mld zł. Z kolei liczba osób nieregulujących swojego zadłużenia w terminie przekroczyła 2,2 mln. Mając na uwadze te dane, warto pamiętać, że nie należy finansować jednej pożyczki inną. Wzięcie kolejnego zobowiązania nie poprawi naszej sytuacji, a wręcz przeciwnie. Może prowadzić do wpadnięcia w spiralę zadłużenia i upadłości konsumenckiej – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce. – Na pożyczkodawcach leży więc wielka odpowiedzialność, aby uświadamiać konsumentom, że nie zawsze należy zaciągać zobowiązanie finansowe, a także aby nie udzielać pożyczki osobom, które nie poradzą sobie z jej spłatą.