O raporcie
Projekt badawczy Sytuacja na rynku consumer finance prowadzony jest wspólnie przez Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH i Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce od 2006 r., w odstępach kwartalnych. Wspólne badanie zostało zaprojektowane jako niezależna część programu badawczego – Badanie Kondycji Gospodarstw Domowych w Polsce, prowadzonego w IRG SGH od 1990 r.
Badanie prowadzone jest za pomocą ankiety badawczej metodą testu koniunktury. Obecna ankieta zawiera 15 opiniotwórczych pytań stałych (które pochodzą z kwestionariusza UE) oraz 6 dodatkowych pytań opiniotwórczych zleconych przez ZPF. Dodatkowo w ankiecie zamieszczane są opiniotwórcze pytania specjalne, które odnoszą się do bieżących zjawisk ekonomicznych, istotnych z punktu widzenia zachowań gospodarstw domowych oraz do sytuacji na rynku consumer finance. Ponadto ankieta zawiera 11 pytań metrycznych opisujących cechy gospodarstwa domowego wraz z pytaniami odnoszącymi się do aspektów związanych z zadłużeniem gospodarstwa domowego.
Jako efekt prac badawczych w ramach wspólnego projektu powstał wskaźnik, któremu nadano nazwę BAROMETR RYNKU CONSUMER FINANCE (BRCF). Ma on za zadanie pokazywać aktualne tendencje i dynamikę zadłużania się gospodarstw domowych w Polsce, a także przewidywać zachowanie rynku kredytowego w krótkim okresie.
Aktualne wydanie

Aktualne wydanie: II kwartał 2025
Wszystkich zainteresowanych pełnym raportem prosimy o kontakt pod adresem mailowym badania@zpf.pl lub przez poniższy formularz kontaktowy.
Najnowsze wyniki badania
Barometr Rynku Consumer Finance – II kwartał 2025
W II kwartale 2024 r. Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) zmniejszył się o 1 pkt., osiągając poziom 96,7 pkt., co wskazuje na wygaszanie poprawy oberwanej w poprzednim roku. Wartość barometru nadal pozostaje poniżej wartości bazowej, jednak jest wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W kierunku wzrostu BRCF w bieżącym kwartale oddziaływały oceny w zakresie otoczenia makroekonomicznego i bezrobocia oraz prognozowanej własnej sytuacji finansowej. Na obniżenie ogólnej wartości barometru wpłynął obszar wydatków i skłonności finansowania ich kredytem.

Barometr Obsługi Zobowiązań – II kwartał 2025
W II kwartale 2025 r. Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) wyniósł 109,7 pkt., co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału (107,4 pkt.). Jakość obsługi zobowiązań jest w silnym trendzie wzrostowym, choć daleko nam jeszcze do historycznych maksimów sprzed kryzysu pandemicznego, gdy BOZ osiągał wartości bliskie 120 pkt., a w szczytowym momencie przekraczał nawet 123 pkt. Poprawa BOZ wynika z lepszych oczekiwań co do bezproblemowej obsługi zobowiązań.
