O raporcie
Projekt badawczy Sytuacja na rynku consumer finance prowadzony jest wspólnie przez Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH i Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce od 2006 r., w odstępach kwartalnych. Wspólne badanie zostało zaprojektowane jako niezależna część programu badawczego – Badanie Kondycji Gospodarstw Domowych w Polsce, prowadzonego w IRG SGH od 1990 r.
Badanie prowadzone jest za pomocą ankiety badawczej metodą testu koniunktury. Obecna ankieta zawiera 15 opiniotwórczych pytań stałych (które pochodzą z kwestionariusza UE) oraz 6 dodatkowych pytań opiniotwórczych zleconych przez ZPF. Dodatkowo w ankiecie zamieszczane są opiniotwórcze pytania specjalne, które odnoszą się do bieżących zjawisk ekonomicznych, istotnych z punktu widzenia zachowań gospodarstw domowych oraz do sytuacji na rynku consumer finance. Ponadto ankieta zawiera 11 pytań metrycznych opisujących cechy gospodarstwa domowego wraz z pytaniami odnoszącymi się do aspektów związanych z zadłużeniem gospodarstwa domowego.
Jako efekt prac badawczych w ramach wspólnego projektu powstał wskaźnik, któremu nadano nazwę BAROMETR RYNKU CONSUMER FINANCE (BRCF). Ma on za zadanie pokazywać aktualne tendencje i dynamikę zadłużania się gospodarstw domowych w Polsce, a także przewidywać zachowanie rynku kredytowego w krótkim okresie.
Aktualne wydanie
Aktualny raport: IV kwartał 2024
Wszystkich zainteresowanych pełnym raportem prosimy o kontakt pod adresem mailowym badania@zpf.pl lub przez formularz kontaktowy.
Najnowsze wyniki badania
Barometr Rynku Consumer Finance – IV kwartał 2024
W IV kwartale 2024 r. Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) wzrósł o 1 pkt., osiągając poziom 97,2 pkt., co wskazuje na pewną stabilizację po wcześniejszych spadkach. Mimo tego, wartość barometru nadal pozostaje poniżej długookresowej średniej oraz jest niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W kierunku wzrostu BRCF w bieżącym badaniu oddziaływały oceny w zakresie otoczenia makroekonomicznego, oceny własnej sytuacji dochodowej i jakości obsługi zobowiązań. Oceny dotyczące poważnych wydatków i skłonności ich finansowania kredytem były niejednoznaczne, jednak łącznie w nieznacznym stopniu negatywnie oddziaływały na kierunek zmian BRCF. Łącznie obszar sytuacji finansowej oddziaływał w kierunku poprawy barometru.
Barometr Obsługi Zobowiązań – IV kwartał 2024
W IV kwartale 2024 r. Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) wzrósł do 108,8 pkt., względem 103,5 pkt. w poprzednim kwartale i 97,1 pkt. przed rokiem. BOZ znajduje się w trendzie wzrostowym, co sugeruje poprawę jakości obsługi zobowiązań. Wskaźnik wciąż jednak pozostaje poniżej poziomów sprzed kryzysu pandemicznego, gdy osiągał wartości bliskie 120 pkt., a w szczytowym momencie nawet przekraczał 123 pkt.