Trendy marketingowe w sektorze FinTech na 2017 rok

Trendy marketingowe w sektorze FinTech na 2017 rok

Maciej Suwik
Ekspert Loando.pl

Wyjście do konsumenta z innowacyjnym pomysłem nie gwarantuje firmie sukcesu. By wybić się na rynku stale rozwijających się technologii finansowych, należy zadbać o kilka ważnych aspektów marketingowych. Odpowiednio rozbudowana komunikacja, dbałość o interesy klienta oraz zastosowanie usprawnień informatycznych zapewnią firmie dobry wizerunek i rozpoznawalność, które są kluczem do dalszego rozwoju i poszerzania działalności. 5 przedstawionych poniżej trendów marketingowych stanie się w 2017 roku „must have” każdego marketingowca w sektorze FinTech.

Przede wszystkim personalizacja

2017 to rok nieustającego trendu „hiper-personalizacji”, dlatego też podstawą dla rozwoju każdej, raczkującej firmy finansowej powinno stanowić budowanie trwałych relacji i spójnego wizerunku. Personalizacja marki jest głównym czynnikiem, motywującym firmy z sektora MŚP do konkurowania z wielkimi korporacjami. Badanie „The State of the Connected Customer”, przeprowadzone w połowie 2016 roku przez Salesforce, stawia pytanie: „Jakie czynniki uważasz za ważne podczas podejmowania decyzji zakupowej?” 59 proc. respondentów udzieliło odpowiedzi, iż takim czynnikiem jest silna lub znana marka deklarując jednocześnie, że spersonalizowane doświadczenie jest dla nich równie ważne.

Gromadzenie danych

Nie od dziś wiadomo, że nie da się tworzyć produktów i usług dla wszystkich. Zdaniem ekspertów pozyczkaportal.pl, podstawą każdej firmy powinno być stworzenie określonej grupy docelowej, dla której dedykowany i dopasowany jest produkt/usługa. Poprawnie określona grupa docelowa pozwala budować lepsze relacje z klientami oraz efektywniej zaspokajać ich potrzeby, które w sektorze finansowym, wraz z postępem technologicznym, dynamicznie się zmieniają. 2017 będzie rokiem rozbudowy i rozwoju marketingowych narzędzi w stronę bardziej spersonalizowanych, opartych na wiedzy o zaangażowaniu konsumentów w odwiedzanych serwisach internetowych.

Badanie Salesforce pokazuje również, że 57 proc. respondentów jest gotowych podzielić się z firmą swoimi prywatnymi danymi, takimi jak data urodzenia czy miejsce zamieszkania w zamian za spersonalizowane doświadczenie i podejście do obsługi klienta. To właśnie dzięki tak dokładnemu poznaniu przyzwyczajeń i zachowań konsumentów oraz na podstawie zebranych danych, marketingowcy będą w stanie znacznie precyzyjniej dokonywać identyfikacji poszczególnych osób oraz kierować do nich komunikację.

Client first

Programy lojalnościowe

Komunikacja to jednak nie wszystko. Skuteczna personalizacja i budowanie wizerunku to także wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów oraz umożliwianie im pozyskania wymiernych korzyści ze współpracy z usługodawcą. Jeśli firma oferująca technologie finansowe sprzedaje swoje produkty lub usługi zaufanej i stałej rzeszy klientów, powinna także pomyśleć nad wprowadzeniem programu lojalnościowego. Dane, które w tym programie zgromadzi firma, mogą posłużyć do dalszej personalizacji i udoskonalania oferty dla konkretnego klienta, co jest jednym z czynników gwarantujących długotrwałą współpracę.

Reakcja i informacja

Jak dodają eksperci pozyczkaportal.pl, z obserwacji wynika, że równie ważne jest także reagowanie na wspomniane wcześniej, zmieniające się potrzeby klientów. Należy pamiętać, że to, co nie było nam potrzebne miesiąc temu, dziś może stać się rzeczą niezbędną, dlatego niezbędne jest stałe informowanie klientów o wprowadzanych zmianach lub pojawieniu się nowych produktów i usług. Warto też wychodzić z inicjatywą – pytać i radzić się klientów, jakie usprawnienia i nowości będą dla nich satysfakcjonujące.

Należy też zadbać o to, by klient identyfikował się z marką i zauważał mnogość korzyści wynikających ze współpracy z daną firmą. Częstym błędem popełnianym przez firmy jest sposób opisywania swoich usług – skupianie się na sobie i swoich osiągnięciach nie gwarantuje sukcesu oraz wzrostu zainteresowania oferowanym produktem.

Automatyzacja

Automatyzacja działań marketingowych to jedno z podstawowych działań, które w znaczny sposób usprawnia i przyspiesza proces komunikacji z klientem. Za pomocą platformy, przedsiębiorca może w prosty sposób spiąć w jedną całość wszystkie elementy kampanii komunikacyjnej: mailing, wysyłkę wiadomości SMS, reklamę na portalach społecznościowych i optymalizację.

Automatyzacja wszelkich działań – zwłaszcza tych na poziomie marketingowym – wiedzie niepodważalnie prym w bieżącym roku. Po pierwsze – to ogromna oszczędność czasu. Po drugie, prawidłowa konfiguracja jest w stanie wykonać całą pracę bez ingerencji człowieka, począwszy od kreacji po dobór grupy docelowej, kończąc na optymalizacji.

Mobilność

Niepodważalnym jest fakt, że coraz więcej użytkowników Internetu, korzystając z usług finansowych, posługuje się telefonem komórkowym. Stworzenie wersji mobilnej istniejącej strony www to w dzisiejszych czasach podstawa dobrze prosperującego biznesu. Warto również wspomnieć, że strony mobilne to także wyższa pozycja w rankingu Google. Strony nieposiadające wersji mobilnych w 2017 roku mocno stracą na pozycjonowaniu.

Technologia AMP

Kiedy już istnieje wersja mobilna strony internetowej, warto zainwestować w technologię AMP, która jest krokiem w stronę wygody w korzystaniu z mobilnych wersji stron www. Technologia ta jest bowiem w stanie przyspieszyć ładowanie stron internetowych nawet do 89 proc.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to nic innego jak mała, zielona kłódka, pojawiająca się przy adresie strony www, z którą mamy do czynienia coraz częściej, nie do końca wiedząc do czego tak właściwie ona służy. Tak jak AMP, certyfikat SSL jest jednym z czynników, które wpływają na lepsze pozycjonowanie w Google. SSL zyskuje obecnie na sporej popularności przede wszystkim dlatego, że zapewnia on wiarygodność odwiedzanej witryny internetowej oraz daje gwarancję bezpieczeństwa. Jest to bardzo ważny aspekt, w szczególności jeśli chodzi o produkty finansowe, oferowane przez banki i sektor pozabankowy.

Ważny element maretingu wideo

Video 360 stopni

Wideo będzie w tym roku jedną z podstawowych form komunikacji marketingowej. Na fali popularności jest video 360 stopni, które umożliwia przeniesienie naszej komunikacji „o level wyżej”. Video 360 to określenie filmu sferycznego, którego sceną jest wszystko wokół kamery – oprócz obserwowania akcji filmu, widz zyskuje możliwość obserwowania wszystkiego, co dzieje się również poza kamerą. Format cieszy się dużym zainteresowaniem ze względu na możliwość poznania wszystkich szczegółów przekazu oraz brak możliwości ukrycia tego, co normalnie nie mieści się w kadrze. Zastosowanie technologii video 360 gwarantuje większą wiarygodność i autentyczność przekazu oraz daje możliwość bycia w centrum wydarzeń, bez konieczności wychodzenia z domu.

Infotainment

Infotainment to nic innego jak format łączący informację z rozrywką, który ma nie tylko dostarczać niezbędnych informacji, ale też podsycać zainteresowanie treścią.

Filmy o formie czysto informacyjnej nie mają już racji bytu, ponieważ są po prostu uznawane za nudne, a zwiększenie ich zasięgu gwarantuje jedynie wzbogacenie ich o dodatkowe elementy rozrywkowe. Trzeba również pamiętać, że współczesny widz to osoba, która w ciągu całego dnia ma styczność z ogromną ilością materiałów informacyjnych, a czasu na ich obejrzenie – niewiele. Warto więc zadbać o to, aby filmy były krótkie, o maksymalnej długości 3 minut.