Wonga konsekwentnie inwestuje w edukację finansową Polaków

29/07/2016

Nowa odsłona platformy Kapitalni.org, która zaangażowała w naukę finansów już ponad 100 tys. Polaków, powstała we współpracy z Grupą BIK, Rejestrem Dłużników ERIF Biurem Informacji Gospodarczej oraz kancelarią prawną A. Wojtas.

Na rozbudowanym serwisie Kapitalni.org dostępnych jest 26 kursów z sześciu obszarów związanych z finansami i bezpieczeństwem finansowym. Trzy z nich – oszczędzanie, pożyczanie oraz  bezpieczeństwo finansowe i cyfrowe – były dostępne już wcześniej na stronie, a trzy nowe to: wychodzenie z długów, pomnażanie oszczędności i psychologia finansów. Docelowo na Kapitalni.org będzie 65 różnych kursów.

– Poprzez platformę Kapitalni.org, wspieramy zasadę tzw. efektywnej edukacji finansowej. Jej celem jest nie tylko dostarczenie wiedzy w przyjaznej formie, ale także jej weryfikacja i stałe mierzenie postępów oraz wpływu na zmianę zachowań. Udało nam się zaangażować ponad 100 tysięcy osób – za edukacyjny wysiłek odwdzięczamy się im lepszymi warunkami oferty. Dzięki spłaconej na czas pożyczce i poprawnie rozwiązanym testom, nasi klienci awansują do wyższego segmentu Programu Korzyści, uzyskując dostęp do tańszego finansowania – mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga w Polsce.

WongaNowością na platformie jest dziewięć kalkulatorów do:

  • Konstruowania i zarządzania domowy budżetem
  • Określania stanu własnego majątku
  • Obliczania poduszki finansowej (ile musimy mieć oszczędności np. w przypadku utraty pracy)
  • Obliczania wydatków na jedzenie
  • Pokazania, jak będą rosły nasze oszczędności w wieloletniej perspektywie (także małe kwoty mogą dać znaczące oszczędności)
  • Pokazania, ile wydajemy na małe „rzeczy”, czyli kawę, słodycze
  • Określanie kosztów utrzymania samochodu
  • Obliczenia, ile można zarobić na lokacie
  • Porównania, który kredyt/pożyczka się bardziej opłaca

– Przygotowaliśmy proste w obsłudze narzędzia, które pomogą zarządzać domowymi finansami – mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający firmy Wonga. – Dlaczego rozwijamy Kapitalnych? Nasi klienci chcą poszerzać swoją wiedzę finansową i sami wskazali nam obszary, które ich interesują.

Osoby poszukujące wiedzy finansowej mogą skorzystać z doświadczenia naszych ekspertów. Radzą oni, jak rozwiązywać lub zapobiegać problemom związanym z finansami, będą też odpowiadać na zadane im pytania.

– Dziękuję za wsparcie merytoryczne naszym partnerom, czyli m.in.: Grupie BIK, Rejestrowi Dłużników ERIF BIG S.A. i kancelarii A. Wojtas. Dzięki ich wiedzy Kapitalni stają się coraz bardziej atrakcyjnym serwisem dla użytkowników – mówi Agnieszka Szczepanik, odpowiedzialna w Wonga za rozwój platformy edukacyjnej.

– Świat finansów jest skomplikowany i dla wielu osób po prostu niezrozumiały. Dlatego takie inicjatywy jak Kapitalni są bardzo potrzebne. Popieramy je. Sama Grupa BIK od wielu lat propaguje wiedzę finansową. Zależy nam na tym, żeby rodacy potrafili wydawać swoje pieniądze w sposób odpowiedzialny i umieli bezpiecznie je pożyczać od instytucji finansowych. Dzięki temu uda im się uniknąć  problemu ze spłatą oraz przykrych konsekwencji takiej sytuacji, czyli negatywnego wpływu na ich historię kredytową budowaną w BIK czy też ostatecznie trafienia na listy dłużników do biur informacji gospodarczej – mówi Sławomir Grzelczak prezes zarządu BIG InfoMonitor oraz wiceprezes BIK.

– Świadomość Polaków na temat finansów i ich praw jako konsumentów rośnie. Nadal jednak jest spora grupa osób, które niewiele wiedzą o tym, jak kredytodawcy i usługodawcy oceniają ich zdolność kredytową lub wiarygodność płatniczą podczas zawierania umów. Tym samym nie zdają sobie sprawy z konsekwencji posiadania informacji o zadłużeniu, np. za niezapłacone raty kredytu, czynszu czy rachunku za telefon w biurze informacji gospodarczej. Nie wiedzą, że taki negatywny wpis może utrudnić im na przykład wzięcie pożyczki, zakup nowego telefonu czy zamówienie pakietu telewizji cyfrowej. Z kolei posiadanie pozytywnych informacji w BIG może ułatwić uzyskanie korzystniejszych usług bądź warunków umów z różnymi usługodawcami. O tym też wiedzą nieliczni. Dlatego warto inwestować w edukację finansową – uważa Edyta Szymczak, Prezes Zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A.

– Zagadnienia prawne w finansach można przedstawić w zrozumiały dla klienta sposób. Robimy to i przynosi to rezultaty. Dlatego też zachęcamy do zadawania pytań on-line – mówi mecenas Agnieszka Kowalczyk  z Kancelarii Prawnej A. Wojtas.

Skuteczność programu Kapitalni została oceniona po sześciu miesiącach od jego startu. Z badania przeprowadzonego przez profesor Uniwersytetu Warszawskiego – Dominikę Maison wynika, że ankietowane osoby uczestniczące w kursach znajdujących się w serwisie podniosły swój poziom praktycznej wiedzy z zakresu pożyczania, oszczędzania i bezpieczeństwa w internecie. Co istotne, zwiększona wiedza doprowadziła do zmiany ich postaw i zachowań. Przed startem programu 42 proc. badanych osób miało odłożone oszczędności, sześć miesięcy później było to już 61 proc. osób. Polki i Polacy zaczęli również dbać o ochronę swojej tożsamości w internecie. 74 proc. badanych używa różnych haseł do różnych kont, to jest wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do stanu przed wzięciem udziału w programie edukacji finansowej.

Platforma Kapitalni.org będzie dalej unowocześniana. Będą przygotowane spersonalizowane ścieżki edukacyjne. Pojawi się też na niej specjalna gra, która umożliwi graczowi sprawdzenie konkretnych rozwiązań związanych z domowymi finansami w wirtualnej rzeczywistości. Te same rozwiązania mogą być wykorzystane w świecie rzeczywistym.

– Chcemy, że nauka domowych finansów nie była ani nudna, ani trudna, żeby była przyjemna, a wręcz dawała satysfakcję, radość i wymierne korzyści, bo tylko wtedy będzie skuteczna – mówi dyrektor zarządzający Wonga.