Bankowość przyszłości – jakie są najnowsze prognozy?

11/08/2021

Odkąd 30 lat temu powstała pierwsza w Polsce karta płatniczą, nic już nie jest i nie będzie takie samo – wręcz przeciwnie. Wirtualny pieniądz rządzi światem wespół z nowoczesnymi technologiami rodem z filmów science fiction. Coraz bardziej kosmiczne rozwiązania lądują w naszych domach i kieszeniach, a świadomość tego, do czego zdolny jest Twój smartfon potrafi zmrozić krew w żyłach.

Quo vadis bankowości?

Dynamiczne zmiany w obszarze bankowości indywidualnej widoczne są gołym okiem – przyjazny interfejs stron internetowych, bankowość elektroniczna, mnogość rozwiązań dla konsumentów i doskonała wręcz aplikacja mobilna to już obowiązkowe pozycje.

Era kodów pin, haseł i kodów na zdrapkach, kolejek w bankach i na pocztach po przekazy ewidentnie odchodzi w niepamięć.

Nowoczesne technologie wkraczają szybkim krokiem także i w świat bankowości, który krzyczy głośno “Hello tommorow!” (ang. Dzień dobry jutro!).

Idziemy w kierunku biometrii, zindywidualizowanych usług i większego bezpieczeństwa wykonywanych transakcji. To wszystko po to, by zapewnić nam – konsumentom maksymalną wygodę i uprościć nam możliwość kupowania i płacenia jeszcze przyjemniej niż do tej pory.

Technologie, które nas zabezpieczą

Technologiczny przewrót zafundowały nam w przeciągu ostatnich kilkunastu lat smartfony, które stały się praktycznie ikoną tych czasów. Nic dziwnego, że banki prześcigają się w co rusz to ciekawszych i lepiej zorganizowanych aplikacjach mobilnej bankowości.

Wiele osób wciąż jednak ma obawy przed korzystaniem z banku przez smartfon. Nic dziwnego – skradziony telefon z niezbyt dobrym zabezpieczeniem to gratka dla złodziei i hakerów.

Patrząc w bankową przyszłość widać najwyraźniej właśnie zmiany w weryfikacji płatności online. Dziś już nie dziwią nas płatności zbliżeniowe telefonem czy zegarkiem.

Biometria zawita zatem do naszego świata jeszcze śmielej i stanie się niebawem powszechnym sposobem weryfikacji transakcji zawieranej elektronicznie.

Skan tęczówki, twarzy, głosu lub odcisku paląca to niepodrabialne wręcz i niemożliwe do wykradzenia informacje, które będą stanowiły gwarancję, że transakcja wykonywana jest przez właściciela konta. Bezpieczeństwo transakcji zagwarantują także tokeny, czyli specjalne 16 -cyfrowe kody nadawane tylko na jedno urządzenie do którego przypisana ma być karta.

Oferty dla całych rodzin

W zasadzie nie dziwi nas już kilkuletnie dziecko, które płaci gotówką za drobne zakupy w sklepie – to młody konsument uczący się gospodarowania i kształtujący swoją inteligencję finansową.

W zasadzie dlaczego miałoby to się nie zmienić w kierunku technologii wirtualnych płatności i e-commerce oczywiście pod czujnym okiem rodziców?

Dzieci uczą się błyskawicznie – niejeden kilkulatek uczy swoich rodziców przecież nowych funkcji w telefonie. Zdaniem ekspertów dobrym kierunkiem rozwoju usług bankowych będą produkty dedykowane całym rodzinom i dzieciom – aplikacje mobilne pozwolą zarówno na samodzielność dzieciom, jak i kontrolę rodzicom.

Klient 4.0 – kim jest i jakie ma wymagania?

Wkraczamy w fazę przejściową między światem wirtualnym i elektronicznym oraz tym materialnym, namacalnym. To właśnie środowisko, w którym najlepiej czuje się tak zwany Klient 4.0 – porusza się sprawnie po obu tych światach i ma rosnące wymagania co do zarówno jakości oferowanych usług, jak i maksymalnego ułatwienia korzystania z usług banku.

To już nie przelewki – Polacy nauczyli się już, że można lepiej, szybciej, sprawniej i wygodniej i takie wymagania stawiane będą między innymi właśnie bankom. Tworzę je indywidualnych ofert w oparciu o analizy już posiadanych przez bank danych, analizy wydatków, plany oszczędzania na miarę konkretnego klienta – ograniczyć nas może tylko wyobraźnia.

To klient, który potrafi się dostosować bardzo szybko do zmian. To człowiek z pogranicza – dla niego wszystko jest możliwe. Czekają nas ciekawe czasy!

Rafał Tomkowicz – Redaktor Naczelny Banking Magazine