Podmioty skupione w Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) cechuje ponadprzeciętny poziom zaangażowania w odpowiedzialne zarządzanie.
To podstawowy wniosek z drugiej edycji badania Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem Finansowym. Raport został opracowany przez Instytut Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie we współpracy z ZPF.
– Celem badań jest systematyczny pomiar odpowiedzialnego zarządzania w branży. Na tej podstawie można formułować zalecenia, których wdrożenie pozwoli usprawnić odpowiedzialne prowadzenie biznesu – mówi Marcin Czugan, prezes ZPF.
Wskazuje, że autorzy raportu przekrojowo analizują sposób zarządzania firmami z branży finansowej. Skupiają się m.in. na sprawdzaniu polityki wobec pracowników, relacji z partnerami biznesowymi, a także działaniach przedsiębiorstw na rzecz społeczności lokalnych czy środowiska naturalnego.
Efektem badania jest Indeks Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem Finansowym (IOZPF). W najnowszej edycji badania jego wartość wyniosła 0,69 wobec 0,63 w 2022 r.
– Poprawa tego wskaźnika pozwala stwierdzić, że przedsiębiorstwa finansowe stale dążą do poprawy standardów odpowiedzialnego zarządzania – uważa Marcin Czugan.
Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem Finansowym. Najważniejsze wnioski
Jak zauważają autorzy raportu, firmy z sektora finansowego cechuje większa dbałość o elementy odpowiedzialnego zarządzania niż ogół przedsiębiorstw z różnych branż. Potwierdza to wynik Indeksu Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem (IOZP), którego wartość to 0,49.
Różnice na korzyść przedsiębiorstw finansowych widać szczególnie w obszarach praktyk zarządczych, a także relacji z kontrahentami i pracownikami.
Wśród najważniejszych wniosków w zakresie tych zagadnień można wymienić m.in.:
> terminowe regulowanie zobowiązań wobec partnerów biznesowych – to praktyka odnotowana w przypadku 98 proc. badanych firm z branży finansowej. Dodatkowo, przedsiębiorstwa deklarują, że na bieżąco interesują się sytuacją ekonomiczną swoich kontrahentów.
> brak „szklanego sufitu” – przedsiębiorstwa finansowe bez wyjątków kierują się zasadami wynagradzania pracowników wyłącznie ze względu na wykonywane zadania, bez względu na płeć czy inne czynniki niezwiązane z wykonywaną pracą. W 98 proc. przypadków ta praktyka dotyczy również obsadzania stanowisk kierowniczych.
> dbałość o bezpieczeństwo finansowe pracowników – 93 proc. firm z sektora finansowego wspiera pracowników, proponując im ubezpieczenia grupowe, programy emerytalne itp.
> podejmowanie działań charytatywnych – 96 proc. przedsiębiorstw finansowych wspiera inicjatywy dobroczynne.
> odpowiedzialne zarządzanie to element strategii – na uwagę zasługuje fakt, że w przypadku 98 proc. firm finansowych założenia dotyczące odpowiedzialnego zarządzania są uwzględniane już na etapie tworzenia strategii rozwoju przedsiębiorstw oraz ich poszczególnych obszarów.
Poniżej prezentujemy porównanie wymienionych elementów odpowiedzialnego zarządzania w sektorze finansowym z wynikami dla ogółu przedsiębiorstw.
Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem Finansowym. Zapraszamy do pobrania raportu
W raporcie Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem Finansowym prezentujemy szereg szczegółowych wyników dotyczących elementów odpowiedzialnego zarządzania, w tych poświęconych również środowisku naturalnemu i raportowaniu CSR.
Raport został udostępniony na stronie: https://zpf.pl/barometr-odpowiedzialnego-zarzadzania-przedsiebiorstwem-finansowym/