Czy technologia pomoże w transformacji branży finansowej? Czy jest dla niej zagrożeniem?

Czy technologia pomoże w transformacji branży finansowej? Czy jest dla niej zagrożeniem?

Bartosz Jamróz
Head of Direct to Customer, Ikano Bank AB (publ) S.A. Oddział w Polsce

Ostatnio na łamach prasy czy w serwisach online często pojawiają się krzykliwe tytuły, w których autorzy straszą nas, że sztuczna inteligencja zabierze nam pracę. Czy rzeczywiście tak się stanie? Czy pracownicy branży finansowej skazani są na bezrobocie w najbliższych latach?

Dynamiczne zmiany technologiczne w branży pośrednictwa finansowego mogą mieć wpływ na zatrudnienie, wprowadzając zarówno wyzwania, jak i możliwości. Ta transformacja jest napędzana przez szereg czynników, takich jak rozwój technologii cyfrowych, zmieniające się oczekiwania klientów oraz presja regulacyjna i konkurencyjna.

Wprowadzenie technologii takich jak sztuczna inteligencja (AI) czy też precyzyjnie mówiąc – uczenie maszynowe (ML) – przyczynia się do automatyzacji wielu rutynowych zadań. To może prowadzić do zmniejszenia liczby stanowisk pracy wymagających niskiego lub średniego poziomu kwalifikacji, zwłaszcza w obszarach takich jak obsługa klienta czy analiza danych.

Jednocześnie zmiany technologiczne tworzą nowe role zawodowe, zwłaszcza dla osób z umiejętnościami w zakresie wspomnianej wcześniej analizy danych, cyberbezpieczeństwa, rozwoju oprogramowania i zarządzania zmianą. Dla pracowników branży finansowej istotne staje się ciągłe dokształcanie się i rozwój zawodowy.

Musimy pamiętać, że klienci będą coraz bardziej zorientowani na technologię cyfrową, a firmy finansowe powinny dostosować swoje usługi tak, aby zaspokoić te zmieniające się potrzeby. To będzie obejmować inwestycje w technologie mobilne, platformy online i narzędzia oparte na AI, co z kolei wpływa na strukturę i kwalifikacje zespołów.

Z drugiej strony automatyzacja i cyfryzacja procesów mogą prowadzić do wzrostu efektywności i produktywności, co może mieć pozytywny wpływ na rentowność firm. Pracownicy mogą skupić się na bardziej wartościowych zadaniach, takich jak doradztwo czy rozwój strategicznych projektów.

Często w dyskusji o technologii zapominamy o jednym czynniku – o ludzkich relacjach. Nie każdy klient, nie w każdej sytuacji, będzie zainteresowany załatwianiem sprawy online. Często będzie potrzebował rozmowy, wykorzystania wiedzy i doświadczenia eksperta, który latami zdobywał doświadczenie. Musimy pamiętać, że procesy oparte na uczeniu maszynowym, choć mogą usprawniać i przyspieszać procesy, nie są w stanie wyrażać emocji, nie nauczymy ich empatii w takim stopniu w jakim okazać może ją człowiek.

Nie możemy zapomnieć także o ludziach, którzy z wielu powodów dotknięci są tzw. wykluczeniem cyfrowym lub z racji różnego rodzaju niepełnosprawności, nie mogą w pełni korzystać z technologii. W takich wypadkach niezawodna okaże się pomoc człowieka. Także nie bez znaczenia są tutaj zachodzące procesy demograficzne, m.in. starzenie się naszego społeczeństwa. Dlatego głęboko wierzę, że zmiany jakie obserwujemy w branży finansowej sprawią, że zmieni się charakter naszej pracy, ale nie doświadczymy sytuacji, w której człowiek nie będzie już potrzebny.


Bartosz Jamróz: od ponad 20 lat związany z bankowością, przez wiele lat członek Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości w Związku Banków Polskich, członek Zespołu ds. Fintech w Związku Przedsiębiorstw Finansowych. Interesuje się technologią, sztuczną inteligencją oraz możliwościami jej wykorzystywania w bankowości. Głęboko wierzy, że zrównoważony rozwój to kierunek, którym powinny podążać nie tylko banki i firmy pośrednictwa finansowego, ale każda firma działająca na rynku.

Komentarz Eksperta przygotowany przez Partnera Wspierającego IX Kongresu Pośrednictwa Finansowego.