O raporcie
Projekt badawczy Sytuacja na rynku consumer finance prowadzony jest wspólnie przez Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH i Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce od 2006 r., w odstępach kwartalnych. Wspólne badanie zostało zaprojektowane jako niezależna część programu badawczego – Badanie Kondycji Gospodarstw Domowych w Polsce, prowadzonego w IRG SGH od 1990 r.
Badanie prowadzone jest za pomocą ankiety badawczej metodą testu koniunktury. Obecna ankieta zawiera 15 opiniotwórczych pytań stałych (które pochodzą z kwestionariusza UE) oraz 6 dodatkowych pytań opiniotwórczych zleconych przez ZPF. Dodatkowo w ankiecie zamieszczane są opiniotwórcze pytania specjalne, które odnoszą się do bieżących zjawisk ekonomicznych, istotnych z punktu widzenia zachowań gospodarstw domowych oraz do sytuacji na rynku consumer finance. Ponadto ankieta zawiera 11 pytań metrycznych opisujących cechy gospodarstwa domowego wraz z pytaniami odnoszącymi się do aspektów związanych z zadłużeniem gospodarstwa domowego.
Jako efekt prac badawczych w ramach wspólnego projektu powstał wskaźnik, któremu nadano nazwę BAROMETR RYNKU CONSUMER FINANCE (BRCF). Ma on za zadanie pokazywać aktualne tendencje i dynamikę zadłużania się gospodarstw domowych w Polsce, a także przewidywać zachowanie rynku kredytowego w krótkim okresie.
Aktualne wydanie
Aktualny raport: I kwartał 2024
Wszystkich zainteresowanych pełnym raportem prosimy o kontakt pod adresem mailowym badania@zpf.pl lub przez formularz kontaktowy.
Najnowsze wyniki badania
Barometr Rynku Consumer Finance – I kwartał 2024
W I kwartale 2024 r. wartość Barometru Rynku Consumer Finance (BRCF) lekko zmalała, o 0,8 pkt., do poziomu 99,2 pkt. Po pięciu kwartałach poprawy, początek 2024 r. przyniósł stagnację. Spadek jest niewielki, dlatego wskaźnik oczyszczony z wahań krótkookresowych pozostaje w trendzie wzrostowym, wskaźnik jest jednak nadal znacznie poniżej szczytu notowanego przed pandemią, kiedy to wynosił ponad 111 pkt.
W kierunku wzrostu BRCF w bieżącym badaniu oddziaływały oceny otoczenia makroekonomicznego oraz obszar sytuacji finansowej i zdolności kredytowej. Negatywny wpływ, na tyle znaczący, że przyczynił się do spadku wskaźnika, miały oceny w obszarze poważnych wydatków.
Barometr Obsługi Zobowiązań – I kwartał 2024
W I kwartale 2024 r. Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) zwiększył się do 101,9 pkt., względem 97,1 pkt. w poprzednim kwartale i 88,7 pkt. przed rokiem. Pierwszy raz od 3 lat wartość wskaźnika przebiła wartość bazową 100 pkt., która wyznacza średni poziom barometru. BOZ jest w trendzie wzrostowym, a jakość obsługi zobowiązań poprawia się, wciąż jednak barometr jest poniżej wartości sprzed kryzysu pandemicznego, kiedy to wynosił blisko 120 pkt., a w szczytowym momencie nawet ponad 123 pkt. Zgodnie z danymi KNF jakość obsługi kredytów konsumpcyjnych w sektorze bankowym jest stabilna, a udział kredytów zagrożonych (faza 3) wyniósł na koniec listopada 2023 r. 8,2%, wobec 8,7% w październiku 2023 r.